Waarom linkbuilding?

Als je héél diep graaft (en steeds maar weer de ‘waarom’ vraag blijft stellen), dan zul je te weten komen wat ondernemers en marketeers drijf om linkbuilding in te zetten: omdat het bijdraagt aan de doelen die zij voor hun organisatie hebben gesteld.

Vaak worden deze doelen uitgedrukt in deze termen:

  • meer omzet
    Linkbuilding zorgt ervoor dat meer consumenten je website vinden. Meer bezoekers = meer transacties. Meer transacties= meer omzet.
  • hogere naamsbekendheid
    Een hogere naamsbekendheid draagt bij aan het bouwen van je merk.  Het bouwen van een sterk merk draagt bij aan een hogere omzet.

 

Als je een niveau hoger bekijkt, dan hoor je ondernemers vertellen dat linkbuilding op deze manier bij kan dragen aan hun doelen:

1. meer verkeer naar onze website

Hoe meer bezoekers op je website in aanraking komen met jouw merk, hoe hoger je naamsbekendheid zal worden.

Linkbuilding draagt  hier aan bij door:

  • huidige pagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten
  • toekomstige pagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten (elke nieuwe pagina die je publiceert, zal eenvoudiger hoog scoren dankzij je investeringen in je linkprofiel
  • direct verkeer via de links

 

2. zoekresultaten domineren

Links bepalen in sterke mate de positie van jouw website in de zoekresultaten. Is de concurrentie bij de voor jouw relevante zoekresultaten groot? Dan is de kans klein dat Google je website bovenin de resultaten zal tonen als je niet de juiste links hebt.

Voor Google is iedere link een stem. Hoe meer stemmen van andere websites je krijgt, hoe meer waarde Google zal hechten aan jouw website.

Hoe vaker een zoeker een website hoog in de zoekresultaten ziet staan, hoe meer hij het merk achter de website zal zien als autoriteit.

3. bouwen aan je merk

De acties die je onderneemt om meer links te krijgen, gaan hand in hand met marketing, content en PR. Ze dragen bij aan hoe vaak je doelgroep je merk ziet (in de zoekresultaten of op een andere website).

 

Voor zowel grote bedrijven als Amazon als voor startende webwinkeliers is linkbuilding onmisbaar om een stabiele stroom van verkeer op te bouwen naar hun website. Elk bedrijf wat op een serieuze manier resultaat wil halen uit haar website, kan linkbuilding niet negeren.

Je zet linkbuilding in omdat je

  • bezig bent met branding, met het bouwen aan je merk
  • je meer verkeer, meer relevante bezoekers naar je website wilt trekken
  • je jouw bedrijf in de top van de zoekresultaten wilt terugzien op de zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt.