Het is bijzonder verleidelijk. Je plaatst een tiental artikelen en je ziet je website omhoog schieten in Google. Binnen enkele weken rank je zelfs boven de concurrenten waar je voorheen nooit boven kon komen. Het verkeer naar je website is ruimschoots verdubbeld en je omzet stijg evenredig mee. ‘Eindelijk resultaat, dit werkt!’, denk je.
Doordat je omzet stijgt, maak je ook eenvoudiger meer kosten. Je liquiditeit is goed, dus je doet niet moeilijk over de aanschaf van een nieuwe auto of laptop. Maar dan gaat het mis.
Je website zakt als een baksteen, ook op de zoektermen waar je geen links voor hebt gemaakt in de artikelen. Van de ene op de andere dag wordt de toekomst van het bedrijf onzeker…
Het gebruiken van manipulatieve linkbuildingmethoden kan ervoor zorgen dat Google je website bant uit haar zoekresultaten. Als je een webwinkel hebt, dan leun je zwaar op de omzet van de bezoekers die je via Google krijgt. Het wegvallen van deze stroom bezoekers kan je faillissement betekenen. Artikelmarketing is een voorbeeld van zo’n manipulatieve linkbuildingmethode.
Dit is “artikel marketing”
Artikel marketing is het plaatsen van artikelen op andere websites met het doel om contextueel relevante links te verzamelen en daarmee de eigen website omhoog te duwen in de zoekresultaten.
Artikelmarketingartikelen zijn over het algemeen van lage kwaliteit. De websites die deze artikelen publiceren bestaan meestal alleen uit artikelmarketingartikelen.
Artikelmarketingwebsites kun je eenvoudig herkennen.
- de onderwerpen van de artikelen zijn erg divers. Zo tref je een artikel over ‘plastische chirurgie’ aan naast artikelen over ‘zorgverzekeringen vergelijken’ en ‘payrolling’.
- de website draait vaak op WordPress. De websites lijken erg op elkaar.
- de sites geven soms aan dat je een artikel kunt plaatsen met als voordeel een gratis backlink naar je website. Of ze vertellen je dat je jouw artikel op tientallen websites kunt plaatsen door enkele tientallen euro’s te betalen.
Google even op ‘artikel marketing websites‘ en je vindt tig voorbeelden.
Waarom is artikelmarketing effectief?
Google kent veel waarde toe aan een link in een artikel dat hetzelfde onderwerp heeft als de website waar de link naar verwijst. Door unieke artikelen te plaatsen op enkele tientallen artikelmarketingwebsites, creëer je een aantal relevante links.
Anno 2015 vindt Google het nog steeds lastig om goede artikelen van slechte artikelen te onderscheiden. Artikelmarketingwebsites maken hier gebruik/misbruik van.
Waarom artikelmarketing geen goede linkbuilding is
Artikel marketing biedt geen meerwaarde voor de gebruiker, geen meerwaarde voor jouw klant. De artikelen zijn in 90% van de gevallen slecht geschreven. Het doel van deze artikelen is puur het omhoogduwen van websites in de zoekresultaten. Je vervuilt hiermee dus het internet.
Artikel marketing is dus een manipulatieve vorm van linkbuilding. Google houdt hier niet van en treed hier tegen op met de Panda en Penguin updates maar ook met handmatige penalty’s. Artikel marketing kan je dus op de korte termijn helpen. Op de lange termijn is het ongetwijfeld schadelijk voor je positie in Google.