Linkbuilding succes: 83 links door plaatsing originele vacature

Schermafbeelding 2015-08-06 om 10.41.35

De website Uitmetkorting.nl wist de aandacht te trekken van tientallen weblogs en nieuwssites met een opvallende vacature: Achtbaantester

Resultaat?

Een uitgebreid verhaal + een link op sites als

en 77 andere websites.

links overzicht cognitiveSEO
Naast links vanaf 83 verschillende domeinen, is de pagina ook meer dan 2000 keer gedeeld op Facebook.

Waarom succes?

De actie met de vacature voor achtbaantester was waarschijnlijk succesvol vanwege:

  • De actie voldoet aan de voorwaarden van de Plakfactor:
    • Eenvoudig: je kunt de actie uitleggen in één zin.
    • Onverwacht: wie denkt hieraan bij het zoeken naar een vakantiebaantje?
    • Concreet: Jij krijgt kaartjes voor alle pretparken in Nederland, wij een review van elke achtbaan. Concreter kan het niet.
    • Geloofwaardig: de actie dient een doel: reviews verzamelen voor de website zodat Uitmetkorting.nl een beoordeling kan tonen aan haar bezoekers en is daarmee geloofwaardig.
    • Met gevoel: je krijgt zin om naar een pretpark te gaan als je dit verhaal leest. Je voelt de adrenaline door je lijf stromen als je van achtbanen houdt.
    • Met een verhaal: Uitmetkorting.nl wil ook aan bezoekers met autisme en ADHD een juist advies kunnen geven.
  • Komkommertijd. Nieuwtjes vinden is voor journalisten lastiger in de zomerperiode.
  • Verschillende keren herhaald (ze hebben de vacature elk jaar)
  • Een sterke pagina op hun website. De pagina oogt als een echte vacature met een beschrijving van de dagindeling en een lijstje met vereisten aan de ideale kandidaat. Deze pagina is belangrijk: het is de bron waar journalisten naar kunnen linken  in hun artikel.

Wat kun je hier van leren?

Maximaliseer het aantal links wat je krijgt door de tactiek te herhalen. Uitmetkorting.nl had deze actie ook in voorgaande jaren. Door het concept te herhalen, kregen ze links van websites die het verhaal tijdens voorgaande jaren nog niet hadden opgepikt.

Kies het juiste moment: in de zomer kom je eenvoudiger in het nieuws. Je nieuwsbericht heeft minder concurrentie van ander nieuws, journalisten nemen het daardoor sneller op.

Focus op specifieke doelgroepen: Uitmetkorting.nl bood aparte vacatures voor mensen met ADHD, autisme (wat je links oplevert vanaf websites die zich richten op deze doelgroep).

Zorg voor een goed verhaal: gebruik de Plakfactor voor succes.

Linkbuilding met een ongevraagde vertaling

Vanmorgen zag ik deze tweet van Elon Musk:

Toen ik het artikel – een ludieke weergave van een Tesla-eigenaar die testrit maakt met een brandstofauto  – opende, viel mijn oog direct op de links bovenaan de pagina.

links naar andere talen

Deze links verwijzen niet naar pagina’s in een andere taal op deze website, maar naar de vertaalde versie van dit artikel die andere webmasters op hun pagina hadden gezet.

Omdat ik nieuwsgierig was naar hoe deze links hier terecht waren gekomen, keek ik eerst eens naar de reacties.

Schermafbeelding 2015-05-07 om 09.14.16

Wat is hier gebeurd? Simpel: andere webmasters hebben het artikel vertaald en op hun eigen website geplaatst. Vervolgens vroegen ze aan de website waar het originele artikel op staat om een linkje te plaatsen naar hun vertaling. En die kregen ze.

Zo eenvoudig kan het dus zijn 🙂

Wat is de waarde van deze links?

Misschien denk je: leuk, maar zo’n artikel vertalen is een boel werk. Zijn die links ook wat waard? De URL van het artikel inladen in CognitiveSEO laat het volgende zien:

Schermafbeelding 2015-05-07 om 09.21.10Het artikel is niet alleen bijzonder populair op social media. Het artikel zelf krijgt links van 81 verschillende domeinen (waaronder Reddit en Hacker News) en ik verwacht dat dit aantal nog verder zal stijgen: het artikel is op 22 april 2015 gepubliceerd.

Naast de link in dit artikel maak je ook nog eens goede kans op links van websites met een lokaal publiek: voor hen is het relevanter om te linken naar de vertaling van het artikel (die op jouw website staat!) dan naar het origineel.

De hoeveelheid bezoekers die doorklikken naar de vertalingen kan ik niet goed inschatten. Gezien de goede zichtbaarheid van de links bovenaan in het artikel, denk ik dat je met een schatting van meer dan duizend kliks per link aan de veilige kant zit.

 

 

 

 

Artikelmarketing: waarom je er failliet aan kunt gaan

artikel marketing penalty

Het is bijzonder verleidelijk. Je plaatst een tiental artikelen en je ziet je website omhoog schieten in Google. Binnen enkele weken rank je zelfs boven de concurrenten waar je voorheen nooit boven kon komen. Het verkeer naar je website is ruimschoots verdubbeld en je omzet stijg evenredig mee. ‘Eindelijk resultaat, dit werkt!’, denk je.

Doordat je omzet stijgt, maak je ook eenvoudiger meer kosten. Je liquiditeit is goed, dus je doet niet moeilijk over de aanschaf van een nieuwe auto of laptop. Maar dan gaat het mis.

Je website zakt als een baksteen, ook op de zoektermen waar je geen links voor hebt gemaakt in de artikelen. Van de ene op de andere dag wordt de toekomst van het bedrijf onzeker…

Het gebruiken van manipulatieve linkbuildingmethoden kan ervoor zorgen dat Google je website bant uit haar zoekresultaten. Als je een webwinkel hebt, dan leun je zwaar op de omzet van de bezoekers die je via Google krijgt. Het wegvallen van deze stroom bezoekers kan je faillissement betekenen. Artikelmarketing is een voorbeeld van zo’n manipulatieve linkbuildingmethode.

Dit is “artikel marketing”

Artikel marketing is het plaatsen van artikelen op andere websites met het doel om contextueel relevante links te verzamelen en daarmee de eigen website omhoog te duwen in de zoekresultaten.

Artikelmarketingartikelen zijn over het algemeen van lage kwaliteit. De websites die deze artikelen publiceren bestaan meestal alleen uit artikelmarketingartikelen.

Artikelmarketingwebsites kun je eenvoudig herkennen.

  • de onderwerpen van de artikelen zijn erg divers. Zo tref je een artikel over ‘plastische chirurgie’ aan naast artikelen over ‘zorgverzekeringen vergelijken’ en ‘payrolling’.
  • de website draait vaak op WordPress. De websites lijken erg op elkaar.
  • de sites geven soms aan dat je een artikel kunt plaatsen met als voordeel een gratis backlink naar je website. Of ze vertellen je dat je jouw artikel op tientallen websites kunt plaatsen door enkele tientallen euro’s te betalen.

Google even op ‘artikel marketing websites‘ en je vindt tig voorbeelden.

Waarom is artikelmarketing effectief?

Google kent veel waarde toe aan een link in een artikel dat hetzelfde onderwerp heeft als de website waar de link naar verwijst. Door unieke artikelen te plaatsen op enkele tientallen artikelmarketingwebsites, creëer je een aantal relevante links.

Anno 2015 vindt Google het nog steeds lastig om goede artikelen van slechte artikelen te onderscheiden. Artikelmarketingwebsites maken hier gebruik/misbruik van.

Waarom artikelmarketing geen goede linkbuilding is

Artikel marketing biedt geen meerwaarde voor de gebruiker, geen meerwaarde voor jouw klant. De artikelen zijn in 90% van de gevallen slecht geschreven.  Het doel van deze artikelen is puur het omhoogduwen van websites in de zoekresultaten. Je vervuilt hiermee dus het internet.

Artikel marketing is dus een manipulatieve vorm van linkbuilding. Google houdt hier niet van en treed hier tegen op met de Panda en Penguin updates maar ook met handmatige penalty’s. Artikel marketing kan je dus op de korte termijn helpen. Op de lange termijn is het ongetwijfeld schadelijk voor je positie in Google.